Politi og turistbranche: Hvordan stopper vi lommetyveri

Foto: Bax Lindhardt / Scanpix

Efter stor stigning i antallet af tyverier har Københavns Politi holdt møde med foreninger og organisationer, der har kontakt med turisterne.

Efter en markant stigning i antallet af lomme- og tricktyverier i København det seneste år har Københavns Politi netop holdt møde med en række af de operatører, som har med turisterne at gøre, når de besøger Hovedstaden.

Det drejer sig blandt andet om repræsentanter fra Wonderful Copenhagen, lufthavnen, krydstogtsskibene og metroen. 

Læs også Lomme- og tricktyverier i København eksploderet på et år

Målet med mødet var at finde måder, der kan være med til at begrænse antallet af tyverier.

Københavns politidirektør Thorkild Fogde godt ved, at det er op ad bakke at sætte en stopper for tyverierne.

- Der findes ingen enkle løsninger. Derfor er der behov for at tænke alternativt, siger han til TV 2 Lorry.

Og Thorkild Fogde mener, at der trods alt kom nogle anvendelig bud på bordet under mødet, der blev holdt i går.

For eksempel skal det være lettere at anmelde et tyveri. For det kan også bidrage til opklaringen.

- Kun få turister ved, at de kan kontakte politiet ved at ringe 114, så de ender med at stå i kø hos politiet på Københavns Hovedbanegård. Men kan de få hjælp til at anmelde det via 114, kan de selv hurtigere komme videre. Og samtidig vil politiet hurtigere kunne danne sig et overblik over, at der lige nu tikker mange anmeldelser ind fra for eksempel Langelinie eller Strøget.  Det giver os nogle operative muligheder, siger politidirektøren.

Der findes ingen enkle løsninger. Derfor er der behov for at tænke alternativt

Thorkild Fogde, Politidirektør, København

Med forslaget lægges der derfor op til, at eksempelvis buschauffører og ansatte i butikker skal vide, at de skal henvise turisterne til 114.

Et andet element er, at ekspedienter og andre, der ser turister med eksempelvis en åbentstående taske, skal lære at gøre opmærksom på det.

Endelig blev der på mødet talt om nødvendigheden af at få etableret et samarbejde, hvor man kan diskutere helt jordnære problemer.

Det kan være, hvordan man undgår, at turisterne får hugget deres bagage. For eksempel hvordan den bliver opbevaret på hotellerne. Eller hvordan man sikrer, at bagagen ikke bliver hugget ved taxien, mens turisterne lige vender ryggen til for at betale.

Behov for handling er der i hvert fald. I løbet af det seneste år er der sket en stigning på mere end 5000 anmeldte lomme- og tricktyverier i København. Det svarer til en stigning på over 30 procent i forhold til året før.