Mobilfri skoler øger elevernes koncentration

Foto: Henning Bagger / Scanpix

I samarbejde med tv2.dk

En ny tendens med mobilfri skoler har givet bemærkelsesværdige resultater.

Normalt summer mobiltelefonerne lystigt i mange skoleelevers lommer, en sms skal måske tjekkes og et nyt spil skal downloades. Lærerne i landets skoler møder med andre ord skarp konkurrence, når de skal have elevernes opmærksomhed. 

En af eleverne oplevede, at da han fik sin telefon tilbage efter skoledagen, havde han flere end 80 ubesvarede sms’er. 

Peter Skov Thomsen, skoleleder

Nu forsøger flere skoler sig så med et såkaldt mobiltelefonforbud, og det har givet bemærkelsesværdige resultater, skriver Kristeligt Dagblad.

Alme Kristne Friskole ved Græsted i Nordsjælland er en af de skoler, der har forsøgt sig med et forbud og skolen tillader hverken mobiltelefonbrug i timerne eller frikvarterene.

Læs også En prøvelse for eleverne: Gymnasium gik offline

Til Kristeligt Dagblad fortæller skoleleder Peter Skov Thomsen, at det i starten krævede lidt tilvænning fra flere af eleverne, men at det i dag kun er et fåtal, der savner mobiltelefonen i klasseværelset. 

- Eleverne har fået mere ro til at koncentrere sig i timerne, for de skal ikke hele tiden tage stilling til, hvad der sker på telefonen. En af eleverne oplevede, at da han fik sin telefon tilbage efter skoledagen, havde han flere end 80 ubesvarede sms’er. Hvis man får så mange sms’er i skoletiden, er der jo ikke noget at sige til, at man har svært ved at koncentrere sig, for man er jo flere steder på en gang, siger Peter Skov Thomsen.

Se debat, hvor Dansk Folkepartis Pia Kjærsgaard diskuterer forbud mobiltelefoner i skolen med formanden for Danske Gymnasieelevers Sammenslutning

At være moderne digital bruger i dag kræver også, at man kender vigtigheden af at være væk fra det.

Jonas Ravn, Center for Digital Pædagogik

- Digital teknologi er kommet for at blive

Jonas Ravn, der er projektleder og oplægsholder ved Center for Digital Pædagogik, ser grundlæggende flere fordele ved mobilfri skoler, selv om han advarer om, at man ikke forsøger at vende udviklingen helt.

- Det at være moderne digital bruger i dag kræver også, at man kender vigtigheden af at være væk fra det. Der skal være skærmfri pauser i hverdagen. Man har ligesom aflivet tanken om, at vi mennesker kan multitaske. Deler man hjernen på fem forskellige projekter, er der jo kun 20 procent opmærksomhed på hver. Men man skal også gøre sig det klart, at den digitale teknologi er kommet for at blive. Man kan ikke skrue tiden tilbage, siger han.

Hele 96 procent af skoleeleverne i 7.- 9. klasse ejer en smartphone ifølge avisen.