Danmark skal have et nyt rostadion i verdensklasse ved Bagsværd Sø, da det gamle rostadion ikke længere lever op til nutidens krav.
Roning, kajak og kano er idrætsgrene, hvor Danmark er blandt de bedste i verden
Og nu ligger det fast, hvem der skal tegne det nye byggeri.
Vinderen af arkitektkonkurrencen blev AART Architects, som sammen med Elkiær + Eveskov Arkitekter, LIW Planning og Viggo Madsen Rådgivende Ingeniører har udarbejdet et forslag, der omfatter et rocenter, et nyt dommertårn og en tribune.
Med det nye rostadion får de danske roere træningsfasciliteter i verdensklasse, som gerne skulle gøre Team Danmarks arbejde med atlerne indenfor roning, kano og kajak endnu bedre.
Samtidig lover projektet, at der bliver taget højde for den smukke natur, som også benyttes af motionister og andre borgere, der færdes i det fredede område ved Bagsværd Sø.
- Der er ingen tvivl om, at vi med vinderforslaget har valgt den rigtige retning for projektet. Derfor glæder vi os også til at skulle videreudvikle netop dette projekt i samarbejde med det team, der står bag, udtaler Erik Jæger, der som formand for både Fonden Danmarks Rostadion og bedømmelseskomitéen har været med til at kåre vinderen.
Det er Gladsaxe Kommune, Københavns Kommune og Lyngby-Taarbæk Kommune, som i samarbejde med Team Danmark står bag fonden, og som man håber vil styrke sporten i hele området.
- Roning, kajak og kano er idrætsgrene, hvor Danmark er blandt de bedste i verden. I dag fejrer vi en stor milepæl i et fælles og mangeårigt ønske om nye, unikke fasciliteter til både breddeidrætten og elitemiljøet her ved Bagsværd Sø. Det er et flot projekt, som række ud i hele hovedstadsregionen, siger Københavns overborgmester Frank Jensen (Soc.Dem.)
Det nye anlæg forventes færdigt allerede i 2020, og bliver dermed klar til at lægge baner til store, internationale regatter - blandt andet verdensmesterskabet i kano og kajak i sprint i 2021.
Nyt rostadion i verdensklasse
Herudover bidrager København, Gladsaxe og Lyngby Taarbæk Kommune økonomisk.
Danmarks nye rostadion kommer i alt til at koste 100 millioner kroner, og forventes færdigt i 2020 før verdensmesterskaberne i kano og kajak i sprint.