Metrostøj ved Cityringen: Borgere vil hive staten i retten

03:02

Støjplagede borgere ved Cityringens metrobyggeri vil stævne staten, hvis ikke transportministeren ser på lovændringer.

Det er nu 16 år siden, Iben Keller købte sin lejlighed med udsigt over Nørrebroparken. Det var længe før, metrobyggeriet Cityringen fik sin begyndelse. 

- Der gik lige 5-6 år, så fik vi det, vi i folkemunde kalder for "mordor" herude i baghaven - også kendt fra ringenes herre, den store metrobyggeplads.

Sådan siger hun til TV 2 Lorry.

Jeg har selv fået konstateret for højt blodtryk, og overlægen på Frederiksberg Hospital sagde, at det med overvejende sandsynlighed også var på grund af metrobyggeriet.

Iben Keller, nabo til byggeriet af Cityringen

Siden 2011 har hun, og i alt 4500 andre naboer til byggeriet, været voldsomt plaget af støjgener fra det omfattende metroprojekt. Og der er ikke udsigt til, at støjen stilner af, før Cityringen står klar i sommeren 2019. Grænsen for Iben Keller er dog nået. 

- Jeg har selv fået konstateret for højt blodtryk, og overlægen på Frederiksberg Hospital sagde, at det med overvejende sandsynlighed også var på grund af metrobyggeriet.

Læs også Dom i sag om metrostøj: Naboer kræver høj erstatning

Alene i første halvdel af 2016 har der på byggegrunden været 252 støjoverskridelser, men borgerne har ikke råd til at flytte væk, da metroselskabet har fastlagt, at de kun skal have den næstlaveste kompensation. 

- Vi kan bare sidde her og være gidsler i vores eget hjem. Og opleve at der er overskridelse på overskridelse, der bare flyver under radaren og ikke har nogle konsekvenser. 

Det er den eneste mulighed, vi har. Det er at gå til domstolen.

Iben Keller, nabo til byggeriet af Cityringen

Metrobyggeriet blev i 2014 undtaget miljøbeskyttelessloven, og borgerne har dermed ingen mulighed for at beskytte sig mod støjoverskridelserne, når de klager.

Derfor skrider Iben Keller nu til handling sammen med den tidligere ansvarlige for kommunens miljøtilsyn på Cityringen, Charlotte Castenschiold, og Foreningen Metrostøj.  De kræver, at transportministeren vil se på lovændringer. 

- Det er den eneste mulighed, vi har. Det er at gå til domstolen. Og det er jo i sig selv tragisk, at det er kommet der til.