Kritik af stormberedskab: Sent man lytter til borgerne

Sådan så det ud i Jyllinge tirsdag morgen.

Undren over, at beredskabet først nu indrager de erfaringer, borgerne har gjort ved tidligere stormfloder: Roskildes borgmester afviser kritikken.

Når en stormflod har truet eller oversvømmet det hårdt plagede Jyllinge Nordmark ved Roskilde Fjord, har der ifølge kritikere manglet en væsentlig ting: En detaljeret beredskabsplan.

Det, mener de, har blandt andet betydet, at Beredskabet under stormen Urd i julen ikke fik lukket flere dræn og grøfter, så vandet fossede ind under watertuben. 

Læs også 100-årshændelse kan ramme hvert tiende år: Beredskab vil mangle udstyr

De stormflodsramte borgere i Jyllinge Nordmark har ellers masser af erfaringer at dele ud af, og de er trætte af at skulle starte forfra hver gang . 

Først kom december-stormen Bodil i 2013. Godt et år efter kom stormen Egon, der fik Værebro Å til at gå over sine bredder. 

Efter stormen Egon i januar 2015 var borgerne i dialog med myndighederne. Men en efterfølgende besparelse og omlægning i Beredskabsstyrelsen gjorde, at erfaringer fra borgerne ikke blev formidlet videre.

Først nu bliver der lavet en detaljeret beredskabsplan, hvor borgernes erfaringer inddrages.

- Det er da frustrerende at stå og kigge på, at man ikke har brugt den information, vi har afgivet sidste gang, vi var evakueret ved Egon, siger beboer Kim Boddum. 

Læs også Stormrådet giver grønt lys til erstatning for vandskader

Heller ikke Roskilde-politikeren Evan Lynnerup fra Venstre er imponeret.

- Jeg synes, det er lidt en katastrofe. Jeg havde faktisk en opfattelse af, at når man havde været igennem Bodil for eksempel,  som virkelig var en storm, der ødelagde rigtig meget, at der så lå en plan, siger han til TV 2 Lorry.

Der er ikke nogen, der famler i blinde

Joy Mogensen, Borgmester, Roskilde, Socialdem.

Men Roskildes borgmester, socialdemokraten Joy Mogensen, mener ikke kritikken er berettiget:

- Jeg kan godt forstå, at der er et stort ønske om at man altid kan gøre alting efter en plan i en katastrofesituation. Men en katastrofe er jo netop det uventede. Der hvor der hele tiden sker ting, som falder uden for planen. Og der er det bare vigtigt for mig at sige, at beredskabet har en plan for, hvordan man agerer i kastrofesituationer. Nu vil borgerne gerne ind og tage mere medansvar. Det, synes jeg, er en rigtig positiv udvikling. Men rygraden det er beredskabets plan, så der er ikke nogen, der famler i blinde, siger hun. 

Læs også Stormrådet giver grønt lys til erstatning for vandskader

Det svar er Evan Lynnerup ikke tilfreds med.

Jeg ved godt, der er en beredskabsplan for kommunen. Men den er jo ikke så detaljeret, som den bør være

Evan Lynnerup, Byrådsmedlem, Roskilde, Venstre

- Jeg ved godt, der er en beredskabsplan for kommunen. Men den er jo ikke så detaljeret, som den bør være, siger han med henvisning til de stormfloder borgerne har oplevet tidligere, og som har ødelagt adskillige hjem.

Evan Lynnerup mener, det er meget sent, man lytter til borgernes erfaringer. Til det siger borgmesteren:

- Det er jo ikke lovpligtigt, at borgerne skal stille op på den måde, som de gør nu i Jyllinge Nordmark. Det, at de gør det, det synes jeg bare er en kæmpe fordel, og det er det, vi skal gribe nu. Man kunne godt ønske, man havde gjort det tidligere. Men prøv lige at høre... De her mennesker mistede jo deres hjem for to et halvt år siden. De har haft alle kræfter sat ind på at få genopbygget deres hjem, siger Joy Mogensen.

 

04:34 Luk video