Kommune hoppede på fup-mail - nægtede penge til syg kvinde

Grotesk sag: Kassen blev smækket i for syg kvinde, fordi Københavns Kommune troede på, at hun var taget til udlandet

Svindel per email er ikke et nyt fænomen, og de fleste har formentlig hørt om det. Men det gælder åbenbart ikke en sagsbehandler i Københavns Kommune.

For da sagsbehandleren modtog en email fra en klient, der var på ledighedsydelse - og som ifølge mailen var strandet i udlandet og derfor havde brug for penge  til at komme hjem for- så reagerede sagsbehandleren ved at blokere for nye udbetalinger til kvinden.

quote Arbejdsløs, syg snydepels!

Ulrik Kohl, Borgerrepræsentant, Enhedslisten

Der var bare et problem. Mailen var falsk.

Den arbejdsløse kvindes email var blevet hacket - og hackerne sendte emails til alle på hendes adresseliste - herunder sagsbehandleren. Der var tale om dårligt formulerede emails på ubehjælpsomt dansk, som forklarede, at "ambassaden" i Liverpool ville flyve hende hjem uden pas, men at kvinden skulle bruge 300 pund, der skulle overføres via Western Union.

Ikke til rådighed

quote Det her er værre end det vilde vesten, kommunen skyder først og spørger bagefter

Ulrik Kohl, medlem af Københavns Borgerrepræsentation, Enhedslisten

De fleste vil formentlig på stedet gennemskue en mail af den kaliber som en typisk svindelmail. Men det gjaldt altså ikke sagsbehandlerne i Københavns Kommune, der konkluderede, at hvis kvinden var rejst til Liverpool - så stod hun ikke til rådighed for arbejdsmarkedet.

 

 

-Det her er værre end det vilde vesten, kommunen skyder først og spørger bagefter. Og de er helt ligeglade med svaret i det hele taget. Det er et eksempel på, at det er gået helt galt med retssikkerheden for syge og arbejdsløse i København, siger Ulrik Kohl, der sidder i Københavns Borgerrepræsentation for Enhedslisten.

Borgerrådgiver advarer

Det er Københavns Kommune selv, der gør opmærksom på sagen. Kommunens Borgerrådgiver har netop udgivet en rapport, hvor sagen nævnes. Rapporten hedder "Klar ret" - og er en guide til Københavns Kommunes ansatte om bevisvurdering.

-Jeg ser det som et trist eksmpel på, at kommunen mistror borgerne, siger Ulrik Kohl. 

 

 

Han har undersøgt sagen - og fortæller, at Københavns Kommune selv kunne have opdaget den falske email.

- Kvinden fik hjemmehjælp fra kommunen samme dag, som hun skulle have stået i Liverpool. Hvorfor er der ikke en alarmklokke, der ringer, spørger han.

Hvordan kan det gå så galt?

Kvinden har med stor sandsynlighed fået sine ydelser tilbage, da sagen er nævnt i Borgerrådgiverens rapport som et eksempel på en sag, hvor kommunen ikke har vurderet beviser.

-Men hvordan i alverden kan det gå så galt, at man på trods af alle de alarmklokker, der burde ringe, alligevel tænker arhh - snydepels! - Typisk arbejdsløs syg, snydepels! Men det går ikke, Københavns Kommune. Vil du ikke huske på, at det ikke er borgerne, der er til for dig - men omvendt, siger Ulrik Kohl i en video, han har lagt på Facebook om sagen.

Her kan du se Ulrik Kohls videoopslag om sagen:

 

 

 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik