København: Sådan fungerer den billetløse parkering

I løbet af februar og marts er det slut med at trække billetter i p-automater, når du parkerer i København. Området bliver nu digitaliseret.

Man skal ikke længere trække en billet i en automat og lægge billetten i forruden, når man parkerer i København. I stedet er det en god idé at lære sit registreringsnummer udenad.

Betaling for parkering vil nemlig i fremtiden ske ved, at man indtaster sit registreringsnummer, og så bliver oplysningerne midligertidigt gemt i en database. 

Den nye betalingsløsning betyder, at halvdelen af byens P-automater bliver udskiftet med info-standere, som ud over at informere om betalingsreglerne i zonerne også guider bilisterne til digital betaling via mobilen. 

Fælles for begge betalingsmetoder er, at man ikke længere skal tilbage og lægge en P-billet i forruden, da betalingen registreres digitalt.
 
Teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (EL) ser frem til, at København indfører digital betaling ligesom i fx Amsterdam og London. 

 - Med digital parkering bliver det både lettere at betale for parkering i København, og vi får en langt bedre dokumentation på området. Københavnerne slipper for de afgifter, der bliver givet, fordi billetten er gledet ned på sædet, da bildøren smækkede, eller fordi man har byttet rundt på kvittering og billet eller har lagt billetten med bagsiden opad, siger Teknik- og Miljøborgmester Morten Kabell fra Enhedslisten og fortsætter:

- Den slags har vi mange tvister om i dag, fordi folk jo fastholder, at de har betalt for at parkere. Fremover kan der ikke ske den slags fejl, for bilisterne får sikkerhed for, at betalingen er dokumenteret i systemet, 

App's vinder frem
I dag bliver 30-35 pct. af parkeringerne i København betalt via en af de tre tilgængelige mobil-apps fra hhv. Easypark, Park Park og Park Man. Det oplyser Københavns Kommune. Erfaringer fra London og Amsterdam peger på, at endnu flere bilister vil benytte sig af mobilbetaling i fremtiden.

Men det skal stadig være en mulighed at benytte betalings-automater. Derfor bliver 798 ud af 1.510 parkeringsautomater bygget om, så man kan indtaste registreringsnummeret, og betale på den måde. De resterende 712 standere bliver lavet om til informationsstandere.

Nye opgaver til p-vagterne
P-vagternes opgave bliver at scanne bilens nummerplade, så de kan se, om der er betalt for parkering. Så snart parkeringstiden udløber, bliver oplysninger om den parkerede bil og nummerplade slettet. Herefter gemmer Københavns Kommune kun oplysninger om, hvor mange biler, der er registreret, som kan bruges til at give bedre indsigt om belægning og parkeringspres i de enkelte områder i byen. 

P-vagterne vil få hjælp af tre såkaldte scanner-biler, som kommunen har bestilt. Via en genkendelses teknologi kan de med en hastighed på omkring 50 km i timen scanne alle de parkerede biler, og se hvem, der har betalt, og hvem der ikke har betalt. Scanner-bilerne vil have en skiboks-lignende konstruktion på taget, som indeholder kameraer, der scanner de parkerede bilers nummerplader.

Hvis en scanner-bil støder på en bil, som ikke har betalt, bliver der automatisk sendt en besked til den nærmeste parkeringvagt, som så vil tage ud og kontrollere, at scanner-bilens observation var korrekt.

Det betyder, at parkeringskontrollen bliver langt mere effektiv i København, dermed bliver der ikke brug for lige så mange parkeringsvagter som tidligere. Normalt bliver der ansat parkeringsvagter løbende, men i år er der blevet ansat færre parkeringsvagter.

Motorcykler ikke længere undtaget betalingsparkering
Motorcyklister skal være opmærksomme på, at de fremover skal betale for parkering ligesom bilisterne.

Tidligere har Københavns Kommune ikke håndhævet kravet om betaling for motorcykler, da man ikke har kunne fastgøre parkeringsbilletter til motorcykler, men den udfordring forsvinder nu, hvor betalingen bliver digital, og motorcyklister skal derfor huske at betale for parkering.

Indfaset i slutningen af marts
De digitale betalingsautomater vil blive indført bydel for bydel i København i løbet af februar og marts med start i middelalderbyen den 9. februar.

I takt med udrulningen bliver der sat skilte op i områderne, som gør bilisterne opmærksomme på at huske deres nummerpladeoplysninger. 

I disse perioder vil parkeringsautomaterne blive ombygget i de forskellige bydele: Middelalderbyen: 8. -21. februar, Kartellet: 22. feb. til 6. marts, Vesterport: 29. feb. til 13. marts, Vesterbro: 7.-13. marts, Christianshavn: 7.-13. marts, Amager: 14. – 20. marts, Nørrebro: 14. til 27. marts og  Østerbro 21. marts til 3. april.

Beboerlicenser bliver også digitale
I april vil beboerlicenserne i Københavns Kommune også blive registreret digitalt. 
Det betyder, at man ikke længere behøver at placere den karakteristiske hvide licens fra kommunen i forruden. 

Personfølsommme oplysninger
Københavns Kommune gemmer ikke personfølsomme oplysninger som følge af digitaliseringen. Så snart bilistens parkeringstid udløber, vil oplysninger om den parkerede bil og nummerplade blive slettet. Det skriver kommunen i en pressemeddelelse.

Københavns Kommune gemmer herefter kun oplysninger om antallet af biler, der er registreret. De oplysninger kan give en vigtig indsigt i belægning og parkeringspres i de enkelte områder i byen.
 
Scannersystemet er opbygget omkring ren nummerplade- og bogstavgenkendelse. Det betyder, at scanneren udelukkende fokuserer på talkombinationen, og ikke registrerer, hvilken type bil der er tale om, eller hvem ejeren er. Nummerplade-genkendelsen er ikke koblet til Nem ID eller anden personlig information.

Hvis en bilist får en P-afgift, er kommunen ligesom i dag forpligtet til at gemme oplysninger om sagen i minimum tre år efter, at afgiften er betalt. Det gøres, fordi borgeren skal have mulighed for at kunne klage. 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik