Iværksætter-ekspert: Nye virksomheder vil redde verden

- Du må gerne lave profit, og du må gerne vækste. Men det må ikke ske på en baggrund, som er kulsort, siger Tommy Andersen.

- Det, at være iværksætter i dag, er blevet en respektabel karrierevej, siger Tommy Andersen henkastet allerede før, vi får startet interviewet.

Han er formand for Iværksætterpanelet, der blev nedsat af regeringen for to år siden, og ved om nogen, hvad det vil sige at starte en virksomhed op fra bunden.

Mest kendt er nok det trådløse højttalersystem Libratone.

quote For 10-15 år tilbage var det endegyldige mål vækst, vækst, vækst og profit, profit, profit. Det kan man ikke slippe af sted med længere.

Tommy Andersen, Formand Regeringens Iværksætterpanel

- For 10-15 år tilbage var det endegyldige mål vækst, vækst, vækst og profit, profit, profit.

- Det kan man ikke slippe af sted med længere. I dag er det sådan, at du gerne må lave profit, og du må gerne vækste. Men det må ikke ske på en baggrund, som er kulsort, fortæller Tommy Andersen til TV 2 Lorry.

Vi der redder (lidt af) verden

Tommy Andersen er en del af den ny iværksætterserie på TV2 Lorry, "Vi der redder (lidt af) verden".

Her har vi fulgt i alt fem nye start-ups i den helt spæde start.

Fælles for de fem udvalgte start-ups er, at de alle sammen arbejder med en bæredygtig agenda og aktivt har kigget til FN's 17 verdensmål for bæredygtig udvikling, da de grundlagde fundamentet for virksomheden.

Se det første afsnit her:

Første afsnit handler om Alexander Løckes nystartede virksomhed SolarSack. Et system, der har til formål at rense drikkevand i udviklingslande og på den måde give rent vand til de fattigste på jorden.

Ifølge Tommy Andersen er SolarSack et godt eksempel en start-up, der markerer et opgør med en tid, hvor profit var den eneste motor i virksomheden.

- Du har både CBS’eren og gutten i den islandske sweater. De findes begge to. Og vi skal kunne rumme begge to. For der kan bestemt være penge i begge to.

Tommy Andersen siger, at der i dag ses flere og flere virksomheder, som arbejder med produkter og løsninger, der kører på en lidt større klinge end tidligere.

Produkter, der løser grundlæggende udfordringer for "os som menneskehed".

Den nye forbrugergruppe

Mange virksomheder sigter mod den urbane forbruger, der både har velstand og overskud til at tage meget aktive valg.

- Det er helt klart en mega-trend, at vi som forbrugere bliver mere og mere kritiske, og at vi stiller højere og højere krav, siger Tommy Andersen.

Samtidig har mange i dag råd til betale ekstra for ting, som repræsenterer værdier, der reflekterer hvad, de selv har af værdier.

- Vi ser jo en urbanisering i hele verden i øjeblikket. Det vil sige, at folk klumper sig sammen i byer og begynder at tage sig nogle valg. Og de begynder at købe ikke bare på pris, men at købe på værdier.

Regeringens Iværksætterpanel

Tommy Andersen sporer i dag en ny og udvidet politisk bevågenhed på at hjælpe de nye start-ups til succes.

- Det er jo hverken en blå eller en rød agenda at støtte iværksætteri, siger han.

Iværksætterpanelets kæphest er ifølge Tommy Andersen at tydeliggøre over for regeringen, at en start-up-virksomhed på 10 mand har nogle andre udfordringer end eksempelvis Novo Nordisk, og at både politikken og lovgivningen derfor gerne må laves derefter, hvis et nyt vækst lag af iværksættervirksomheder skal blomstre optimalt.

- Novo skal nok klare sig næsten uanset hvad. Og det skal Mærsk og Carlsberg sikkert også, hvorimod de mindre virksomheder har altså nogle rammevilkår, som i dag er ikke helt optimale, og dem arbejder vi så på at forbedre, siger Tommy Andersen.

Det kan ifølge ham spores i den måde, vi ser på dem, der løber risikoen og starter deres eget.

- Hvis man var iværksætter for 10-15 år siden så var det sådan, at ’kan du ikke få et rigtigt job, så bliver du iværksætter’. Det var den grundlæggende tanke. I dag er det fuldstændig respektabelt, og man ser endda op til iværksættere, fordi det er dem, der forhåbentlig starter de næste succesfulde større virksomheder.

Og spørger man Tommy Andersen, som formand for Regeringens Iværksætterpanel, er der ingen tvivl om værdien af nye idéer og virksomheder.

- Hvis vi ikke har et nyt vækstlag, som gror op til at blive mellemstore og store virksomheder, så har du ikke den cyklus, der skal til for at skabe velstand. Og noget velfærd, som vi kan dele ud af.

Se hele serien ’ Vi der redder (lidt af) verden’ her.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik