Inderhavnsbroen ramt af succes

Foto: TV 2 Lorry

03:10

"Vi var med og byder også på en ""bro-anmeldelse""."

1 af 2

Den forkætrede nye bro i København er en brugersucces fra starten. Det viser nye tal fra Københavns Kommune

Den skulle så grueligt meget igennem, før den kunne åbne - Inderhavnsbroen. Men Københavns nye bro er fra starten blevet en succes blandt brugerne. Det viser en dugfrisk trafiktælling fra Københavns Kommune.

Broens officielle indvielse fandt sted fredag i sidste uge. Dagen efter stod kommunens folk klar for at tælle antallet af cyklister og fodgængere, der brugte broen, og resultatet overgår kommunens vildeste forventninger: 18.451 fodgængere og  9226 cykler.

-Inderhavnsbroen er en fantastisk genvej for pendlere, som tager turen på to hjul fra indre by og Østerbro henover havnen til Christianshavn og Amager og vice versa. Derudover er den en glædelig mulighed for alle andre for at krydse havnens blå rum og nå dele af København, som førhen har krævet en omvej og derfor muligvis er blevet valgt fra. Inderhavnsbroen gør København mere tilgængelig, og tallene viser, at broen har været længe ventet blandt københavnerne, siger Morten Kabell. Det er dog ikke usandsynligt, at nyhedsværdien i øjeblikket tiltrækker ekstra mange besøgende i øjeblikket, og derfor vil der senere på året blive foretaget nye trafiktællinger, lyder det fra Teknik og miljøborgmester Morten Kabell (Enh).

 

Morten Kabell

Tallene overgår alle forventninger

På hverdage har broen i gennemsnit 18.500 gående og 11.000 cyklister.

Inderhavnsbroen varså længe længe undervejs, at mange råbte "skandale".

Det firma, der skulle bygge broen, gik konkurs. Og da andre tog over, blev byggeriet ramt af den ene tekniske udfordring efter den anden. Tidligere på sommeren stod broen pludselig klar, og den blev taget i brug forud for den officielle indvielse, der altså fandt sted fredag.

 

Læs også Inderhavnsbroen er forsinket - igen

 

Forud for færdiggørelsen af Inderhavnsbroen har Københavns Kommune arbejdet på at forbedre forholdene for byens cyklister på de vigtigste veje til og fra Inderhavnsbroen. Store Kongensgade og Gothersgade har blandt andet fået bredere cykelstier, mens ensretningen er blevet ophævet for cyklister langs Nyhavn, Kongens Nytorv og derfra ad Gothersgade op til Kongens Have. Også på den anden side af Inderhavnsbroen er forbindelsen mellem Københavns forskellige kvarter styrket. Christianshavnssiden er blevet indrettet med mindre broer, der fører cyklister og fodgængere videre til Papirøen, Operaen og Holmen, samt en ny grøn cykelrute, Christianshavnruten, der leder cyklister fra Inderhavnsbroen, videre gennem Christianshavn og ud til Amager.