Frederiksberg raser over Kabells p-planer: Du er usolidarisk

Tag ansvar for jeres egne parkeringsproblemer i stedet for at tørre dem af på os, lyder bredsiden til Morten Kabell fra Frederiksberg Rådhus.

Det vækker alt andet end glæde på Frederiksberg, at omegnskommunen København barsler med planer om at udvide antallet af områder, hvor der skal betales for at parkere.

quote Vi forholder os fuldstændig uforstående over for den parkeringspolitik, Morten Kabell fører. Han er usolidarisk, når han vil indespærre Frederiksberg på den måde

Simon Aggesen, Kons., rådmand, Frederiksberg

Med undtagelse af to områder – et ved Carlsberg i syd og et andet ved Godthåbsvej i Vanløse i nord – vil Frederiksberg Kommune nemlig være totalt omkranset af områder, hvor man skal betale for at parkere, hvis teknik- og miljøudvalget følger forvaltningens forslag om at udvide betalingsparkeringszonerne.

- Vi forholder os fuldstændig uforstående over for den parkeringspolitik, Morten Kabell fører. Han er usolidarisk, når han vil indespærre Frederiksberg på den måde, siger Simon Aggesen, Kons., der er rådmand på Frederiksberg, til TV 2 Lorry.

Overvejer højere priser

Tilbage i 2014 indførte Frederiksberg en betalingszone, der omfatter hele kommunen. Det betyder, at beboerne må købe en parkeringslicens for 150 kroner, mens gæster kan parkere gratis i to timer og ellers må købe en dagsbillet.

- Det reducerede antallet af parkerede biler, der hører hjemme i København, mærkbart, fortæller Simon Aggesen, som spår, at det kan blive nødvendigt at revidere reglerne, så det bliver dyrere for gæster at parkere på de frederiksbergske veje.

- Hvis der opstår en tendens til at vi står med samme udfordringer som for tre år siden, så er vi nødt til at hæve taksterne. Der skal være plads til dem, der synes bilen er det mest attraktive, fastslår Simon Aggesen, der efterlyser at København ”tager ansvar”.

- Det ville klæde Morten Kabell selv at finde nogle holdbare løsninger. Så længe man bare ikke vil opføre parkeringspladser, når man bygger nye boliger, er det jo helt naturligt at bilejerne søger mod omegnskommunerne og Frederiksberg, hvor vi ikke fører en bilfjendsk politik, siger han. 

Kabell: Fej for egen dør, Frederiksberg

Morten Kabell har ikke meget andet end skuldertræk til overs for kritikken fra nabokommunen.

- Simon Aggesen skulle lære at feje for egen dør, før han kritiserer andre. Frederiksberg har som den første kommune i hovedstadsområdet indført betalingsparkering, der omfatter hele kommunen, og dermed har Frederiksberg skubbet problemet med pendlerparkering videre til København, siger teknik- og miljøborgmesteren i en skriftlig kommentar til TV 2 Lorry.

Han afviser, at udfordringerne med parkering er Københavns egen skyld. 

- I København investerer vi massivt for at skabe reelle alternativer til bilen for pendlerne i form af nye metrolinjer, forbedringer af busbetjeningen, nye cykelforbindelser og bycykler. I København kan man sagtens komme rundt uden at have en bil. Når København har udfordringer med for mange biler og mangel på parkeringspladser, skyldes det, at andre kommuner prioriterer forholdene for bilisterne højere end de grønne og pladsbesparende alternativer, og så må de kommuner også leve med den biltrafik det medfører, lyder det fra borgmesteren.

På Frederiksberg ryster Simon Aggesen på hovedet af den kritik.

- På Frederiksberg investerer vi massivt i kollektiv transport og cykelstier, men uden det går ud over antallet af parkeringspladser. Det kunne Morten Kabell også gøre, men det fravælger han. Vi fremmer det miljørigtige alternativt til bilen med gulerod - ikke med pisk. Men pisken bliver derimod flittigt brugt af cykelborgmesteren i København, siger han.

Så sent som i marts måned blev parkeringszonen i København udvidet. Nu foreslår Teknik- og Miljøforvaltningen, at zonerne med betalingsparkering igen udvides - denne gang med 8 nye områder.

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik