DSB bekræfter: Svært at finde P-plads på stationer

Foto: TV 2 Lorry

På nogle af S-togsstationerne omkring København kan det være kropumuligt at komme af med bilen - se listen over de stationer, hvor det er sværest

Det kan være besværligt - rigtigt besværligt endda: Pendlere, der vil tage S-toget til og fra København, men som har brug for at tage bilen til deres lokale S-togsstation, har svært ved at komme af med bilen. For der mangler P-pladser omkring stationerne - mange P-pladser. Nu bekræfter DSBs egne tal, at der på nogle stationer er mere end fuld belægning.

Tidligere i dag fortalte forfatteren Anne Hjælmsø om, hvor svært det kan være at finde plads for hende, når hun skal ind til København og vil parkere bilen ved stationen. Og hun er ikke elene om at have problemet - langt fra.

Læs også Nødråb: Vi kan ikke komme af med bilen ved stationerne

-Vi ved det godt. Men DSB ejer kun meget små arealer omkring stationerne. Og det vil sige, at vi skal samarbejde med kommunerne om at finde en løsning. Men samtidig er det arealer, der er rift om, fordi de også er interessante i forhold til erhverv og boliger, siger  Niels A. Dam, der er chef for Bygherre og Entreprise i DSB.

Farum er værst

En af de stationer, hvor der virkelig er kamp om parkeringspladserne, det er Farum Station, som Anne Hjælmsø også har bøvlet med. Og her er Niels A. Dam helt klar over, at der er problemer.

Artiklen fortsætter under interviewet med Niels A. Dam...

01:05

Niels A. Dam fra DSB forklarer pres på parkeringspladserne på stationerne.

Luk video

-Men området er fuldt bebygget - også fordi der er erhverv og boliger, så det er ikke nemt at løse.  Vi arbejder på det og har en dialog med kommunen, forklarer han.

I samme forbindelse tilføjer han, at DSB løbende forbedrer parkeringsmuligheder for både cyklister og bilister ved stationerne.

-Det er jo bare sådan, at jo tættere, du kommer på København, jo mindre plads er der omkring stationerne til at etablere parkeringspladser, siger han.

Trængsel på stationerne

DSB gennemfører regelmæssigt optællinger af parkerede biler ved stationerne for at finde ud af, hvor meget pres, der er på parkeringspladserne. Undersøgelserne gennemføres som stikprøver. Der tales om belægningsprocent på stationerne, og DSB nævner selv, at når den er over 85, så vil det ofte være svært at finde plads i de mest belastede perioder.

Og på hele 25 stationer er belægningsprocenten højere end 85:

Farum - belægningsprocent 123
Måløv - belægningsprocent 111
Charlottenlund - belægningsprocent 110
Birkerød - belægningsprocent 105
Åmarken - belægningsprocent 105
Hundige: belægningsprocent 103
Solrød - belægningsprocent 102
Veksø - belægningsprocent 102
Ishøj - belægningsprocent 100
Sydhavn - belægningsprocent 100
Herlev - belægningsprocent 98
Allerød - belægningsprocent 98
Lyngby - belægningsprocent: 97
Espergærde - belægningsprocent 97
Holte - belægningsprocent 94
Egedal - belægningsprocent 94
Virum - Belægningsprocent 94
Buddinge - belægningsprocent 94
Dyssegård - belægningsprocent 92
Hellerup - belægningsprocent 91
Humlebæk - belægningsprocent 91
Stengården -  belægningsprocent 89
Flintholm - belægningsprocent 88
Greve: belægningsprocent 88
Vallensbæk - belægningsprocent 87

En belægningsprocent på mere end 100 kan opstå, fordi DSB ved optælling også kigger på parkerede biler umiddelbart op ad stationsarealerne.

Kilde: DSB.dk