Den københavnske borgmester Morten Kabells forslag om at gøre hele København til betalingszone for folk med bil, er løbet ind i voldsom kritik. Også hos DI.
Her mener de, at det bliver et problem for arbejdspladserne i byen, hvis forslaget om at udvide p-zonerne i København, bliver til virkelighed.
Forslaget møder modstand
Borgmester Morten Kabell mener, at der ikke skal været en plet i kommunen, hvor det er gratis at parkere.
Men forslaget møder modstand - både lokalt i København, på Christiansborg og hos de borgmestre, som sidder i kommuner, der støder op til København. Og der altså også kritik fra Dansk Industri.
Vurderingen hos Dansk Industri er, at det forslag der er på bordet, vil være et kæmpe problem for arbejdspladserne i byen.
Altså Morten Kabells vidtgående forslag om at udvide p-zonerne i København, så de går helt til kommunegrænsen.
Et åbent opgør med biltrafikken
Nej branchedirektør hos Dansk Industri, Michael Svane, er ikke glad for den nye model, som Morten Kabell har fået øje på.
- Det problemtiske her er, at for os er fremkommelighed og tilgængelighed i trafikken helt afgørende. Mobiliteten spiller en stor rolle for vores virksomheder og medarbejdere. Og hverken vores medarbejdere eller vores virksomheder kender til kommunegrænser. Vi har jo et sammenhængende arbejdsmarked, siger branchedirektør Michael Svane.
Og branchedirektøren hos Dansk Industri mener, at det er skidt, hvis man på den måde hegner København ind, og forviser bilerne til nabokommunerne.
Jeg ser Kabells forslag som et åbent opgør med biltrafikken. Det har København ikke brug for. For vi skal have vækst
- Jeg ser Kabells forslag som et åbent opgør med biltrafikken. Det har København ikke brug for. For vi skal have vækst, siger branchedirektør Michael Svane.
Det her er efter min opfattelse en ommer
Han mener, at det vil være et problem for virksomhederne i byen. For de er afhængige af, at deres medarbejdere kan komme til og fra arbejde.
- Løsningen er ikke at gøre bilen til fjenden. Hvis vi vil have vækst i København og hele hovedstadsområdet, så er bilen en del af ligningen.
Vi skal gøre det klogt, vi skal gøre det smart. Men det forslag der ligger fra Morten Kabells side, det er efter min opfattelse en ommer.
Hos Dansk Industri har de blikket rettet mod de vanskeligheder, som en samlet parkeringszone i København kan give.
- Det her er i virkeligheden en vækstbremse. Mobilitet består i, at vi kan komme til og fra arbejde. Og til og fra byen. Og der hører bilen jo til. Det betyder ikke, at vi skal have så mange biler, som overhovedet muligt. Vi skal gøre det klogt, vi skal gøre det smart. Men det forslag der ligger fra Morten Kabells side, det er efter min opfattelse en ommer.