Der er lys for enden af den københavnske havnetunnel

Havnetunnellen kommer til at gå fra Nordhavn til Amagermotorvejen ved Sjællandsbroen Foto: David Leth Williams / scanpix

På finansloven for 2017 er der afsat penge til forundersøgelse af muligheden for en Østre Ringvej i København. Dermed er havnetunnellen et skridt tættere på at blive en realitet.

Der er endelig ved at være lys for enden af havnetunnellen, og vi ser frem til at bidrage konstruktivt til forundersøgelsen

Bo Sandberg, koordinator i Københavnertunnelgruppen

- Der er endelig ved at være lys for enden af havnetunnellen, og vi ser frem til at bidrage konstruktivt til forundersøgelsen, som er planlagt tli at foregå i 2017 og 2018.

Sådan lyder det fra Bo Sandberg, der både er koordinator for Københavnertunnelgruppen og cheføkonom i Dansk Byggeri.

Udmeldingen kommer efter det i finansloven for 2017 står klart, at der er afsat penge til en forundersøgelse af muligheden for en Østre Ringvej i København.

Her er regeringen, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og De Konservative netop blevet enige om at afsætte otte millioner kroner til forundersøgelsen. 

Københavnertunnelgruppen glæder sig over resultatet af det kommende års finanslov. Gruppen er en tværpolitisk forening, der består af enkeltmedlemmer, virksomheder og organisationer, som i 11 år har arbejdet for havnetunnellen, der nu er et skridt tættere på at blive en realitet.

- Der bliver nu igangsat en forundersøgelse med fokus på finansieringsmodeller og en mulig OPP-løsning, siger Bo Sandberg og fortsætter:

- En forundersøgelse er naturligvis ingen garanti for, at den østlige ringvej realiseres, men det er meget positivt, at udredningsarbejdet bliver økonomisk muligt via bidrag fra de parter, der også i sidste ende skal bære projektet igennem, nemlig staten, Københavns Kommune og private investorer.

Borgerlig politisk opbakning til forundersøgelser

Vi har et stort behov for en havnetunnel i København

Carl Christian Ebbesen (DF), Kultur- og Fritidsborgmester, Københavns Kommune

Men selvom en forundersøgelse ikke er en garanti, glæder Københavns kultur- og fritidsborgmester sig også over aftalen.

- Det er meget positivt, at regeringen og de borgerlige partier vil være med til at betale for, at vi kan få undersøgt mulighederne for en kommende havnetunnel under København. I Dansk Folkeparti har vi i mange år efterspurgt en havnetunnel, der kan lede trafikken uden om byen, siger borgmester Carl Christian Ebbesen (DF) og fortsætter:

- Vi har et stort behov for en havnetunnel i København. Der kommer flere og flere biler på vejene, så både af hensyn til bilisterne - der sidder i lange køer - og miljøet i byen, skal vi have bygget en havnetunnel.

Ruten for havnetunnel er fastlagt

Allerede nu ligger linjeføringen af havnetunnellen fast. B4-linjeføringen er vedtaget med både politisk og teknisk konsensus og kommer til at løbe under Amager og ind til Nordhavn.

- Den kommende østlige ringvej skal gå fra Nordhavn via Refshaleøen og Kløverparken til Amagermotorvejen i området ved Sjællandsbroen. Med andre ord er man for længst gået bort fra ideen om en langsgående tunnel hele vejen på langs mellem havneløbet i Københavns Havn, siger Bo Sandberg.