Borearbejde på metroen slut: "Jeg er glad og stolt"

Cityringen, den del af metroen der skal køre under København, nået et stort skridt videre - borearbejdet er færdigt.

På byggeriet af Metro Cityringen er arbejderne nu nået så langt, at de er færdige med at bore i tunnellerne. 

Nu har de mange , der har kæmpet med opgaven, dermed overstået den tunge og krævende opgave, det er at føre de kollosale borehoveder gennem ler og kridt i den københavnske undergrund.

quote Jeg er både glad og stolt, men vi er jo glade for boremaskiner, og der kommer til at gå et stykke tid før vi får en ny i København.

Simon Taylor, tunnelprojektchef

- Jeg er både glad og stolt, men vi er jo glade for boremaskiner, og der kommer til at gå et stykke tid før vi får en ny i København, siger tunnelprojektchef, Simon Taylor.

Derfor blev det sidste tunnelborehoved i dag hejst op fra dybet. 

- Det at bore er altid en af de helt store dele i et byggeri som det her, siger Henrik Plougmann Olsen, Administrerende direktør i Metroselskabet.

Det der står foran os, nu er de mekaniske og elektriske installationer, der skal til for at kunne køre tog. Derudover skal der lægges skinner, og vi skal allerede til sommer teste togene, så vi kan åbne om 2,5 år cirka, siger han. 

Løkke: Metroen bliver en kæmpe fordel for København

quote Metroen er en del af de investeringer i kollektiv trafik, vi foretager så massivt i disse år.

Lars Løkke Rasmussen, Venstre, Statsminister

Statsministeren holdt i dagens anledning tale, og den 700 ton tunge tunnelboremaskine kaldet Tria blev løftet op med en kran.

Dermed er arbejdet nået til det, Københavns overborgmester, Frank Jensen (S), betegner som "begyndelsen på afslutningen" af det årelange byggearbejde.

Og selvom København har været plaget af støj og byggerod siden 2011 - og altså skal være det et par år endnu - så er statsministeren ikke i tvivl om storheden i projektet.

- Det bliver en kæmpe fordel at få en del af trafikken væk fra trængslen og ned under jorden, siger Løkke.

- Metroen er en del af de investeringer i kollektiv trafik, vi foretager så massivt i disse år, tilføjer statsministeren.

Den nye Cityring, er en del af byens metrosystem. Og med den kan man nu forbinde eksisterende spor og strækninger med hinanen.

Her kan du se en 360 graders video af metotunnelen, mens der stadig blev boret. Se mere om metroarbejdet på vores webdok "Bag plankeværket":


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik