Ny forsinkelse truer byggeriet af Cityringen

Metroen har problemer med at følge den nye tidsplan på syv byggepladser, skriver Politiken torsdag.

Det fremgår af en ny rapport fra Transport- og Bygningsministeriet, der gør halvårsstatus for anlægsprojekter på transportområdet. Særligt er der problemer på byggepladsen ved Marmorkirken, og det er alvorligt, fordi en forsinkelse her vil udskyde åbningen af Cityringen yderligere.

- Arbejdsprocesserne øverst i stationsboksen har taget længere tid end forudset. Hvis de efterfølgende tilsvarende arbejder ikke udføres hurtigere end hidtil, er der risiko for, at stationen vil kunne forsinke projektet, lyder det ifølge Politiken i rapporten.

Her beskrives det, at hovedentreprenøren, CMT, har iværksat »genopretningsplaner« på de syv forsinkede byggepladserfor at sikre, »at den overordnede tidsplan ikke påvirkes«.

Metroselskabets projektdirektør, Guy Taylor, siger, at de 22 byggepladser til fulde udnytter de nye udvidede byggerammer, men at anlægsprojekter af denne størrelse er komplekse og møder konstante udfordringer. Derfor tør han ikke garantere, at metrotogene kan køre på Cityringen fra juli 2019:

- Det er vores mål og intention, og vi arbejder ekstremt hårdt på at nå det. Men der er en række udfordringer, som vi skal jonglere med nu og fremover. Der er absolut ingen garantier i denne industri, men vi er håbefulde og optimistiske omkring at levere til tiden, siger Guy Taylor til Politiken.

Projektdirektøren forklarer, at byggepladsen ved Marmorkirken gennem hele projektforløbet har voldt de største udfordringer på grund af nærheden til de omkringliggende bygninger og den nødvendige understøttelse af fundamentet under Marmorkirken. Det betyder, at anlægsmetoden på byggepladsen adskiller sig fra alle de andre.

- Problemerne ved Marmorkirken og de risici, vi ser, er kritiske for hele anlægsprojektet, og vi vil identificere så mange afbødningsmekanismer, som vi kan, for at kontrollere de risici. I det værste tænkelige scenarie kan der komme en 10-ugers forsinkelse, som så vil ramme hele projektet, siger Guy Taylor til Politiken.

Naboerne til byggeriet kalder de nye oplysninger »dybt foruroligende«:

»Nu kan vi så konstatere, at selskabet end ikke med ubegrænset døgnarbejde i et halvt årti kan sikre den lovede og forventede fremdrift.

Dermed cementerer Metroselskabet sin enestående position som dybt utroværdig part - over for både politikere, embedsmænd og ikke mindst naboer. Vi omkring Marmorkirken må endnu en gang hovedrystende og afmægtige se til, at vi skal leve på en byggeplads på ubestemt tid«, siger Carsten Nielsen, talsmand for Beboerforeningerne omkring Marmorkirken, til Politiken.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik