Omar bruges som reklamesøjle af IS

Den 22-årige mand, der stod bag angreb i København i februar, indgår i hvervekampagne for bevægelsen.

Omar El-Hussein, der i februar dræbte to civile og sårede seks betjente under et attentat i København, optræder nu i hvervemateriale for den militante islamistiske bevægelse Islamisk Stat (IS), skriver Berlingske.

I den seneste udgave af propagandabladet Dabiq afbilleder IS en række personer, der har stået bag angreb på vestlige mål det seneste år, til at hverve nye potentielle islamister til at udføre angreb.

- Disse er de seneste i en række angreb udført over det seneste år af kalifatets soldater rundt om i verden, skriver Dabiq ifølge Berlingske.

Foruden Omar El-Hussein optræder gerningsmændene bag sommerens massakre på en strand i Tunesien også. Det samme gør en af mændene bag terrorangrebene i Paris i januar.

Selv om Islamisk Stat hævder, at gerningsmændene er "kalifatets soldater", er det ikke alle personer i bladet, der har knyttet deres handlinger til Islamisk Stat.

- De er kendt for at tage æren for alt, uanset om der har været et link eller kommunikation forud for angrebet.

- Eksempelvis tog de æren for Charlie Hebdo-angrebet, indtil al-Qaeda i Yemen satte dem på plads, siger Thomas Hegghammer, seniorforsker ved Forsvarets Forskningsinstitutt i Norge, til Berlingske.

Han bakkes op af Thomas Elkjer Nissen, der forsker i strategisk kommunikation ved Forsvarsakademiet i København.

- Det handler for IS om kontinuerligt at levere et bevis for, at de er effektive og formår at hverve mennesker i Vesten, ikke bare til at rejse til kalifatet, men også til at agere lone wolfs i Europa, siger han til avisen.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik