Mangel på sygeplejersker på 1813 trækker ventetiderne ud

Der mangler en tredjedel af det nødvendige antal sygeplejersker på akuttelefonen. Det mærker borgerne når de ringer.

Ventetiderne i telefonerne for borgerne nåede i februar nye rekorder. Kun 24 pct. af opkaldene blev besvaret på de tre minutter, der er den politiske målsætning.

I januar var det 40 pct. af samtalerne, der blev besvaret inden for de tre minutter.

Samtidig betyder den massive offentlige kritik af ordningen, at der nu er mangel på sygeplejersker til at bemande vagttelefonerne.

Antallet af sygeplejersker ligger lige nu 30 pct. under behovet i fremmødeplanerne.

Det er altså ikke striden mellem de praktiserende læger og politikerne og dermed mangel på læger til vagtordningen, der er problemet.

I Dansk Sygeplejeråd i hovedstaden vurderer man, at det er nødvendigt at se på løn og arbejdsvilkår for at få flere sygeplejersker til at arbejde på 1813.

"Der bliver skældt meget ud og sagt mange grimme ting, ikke mindst på de sociale medier. Det er med til at gøre det svært at rekruttere folk. Derfor handler det om at få fortalt de positive historier og give sygeplejerskerne den anerkendelse, der er brug for", siger kredsformand Vibeke Westh til Berlingske.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik