Hurtigtog fra København til Hamborg er 14 år undervejs

Femern Bælt-forbindelsen skal være klar om syv år, men der kan gå dobbelt så lang tid, inden togtrafikken kører på dobbeltsporede skinner. Det fortæller DR Sjælland.

Regionspolitikere fra Danmark, Tyskland og Skåne blev i går enige om en såkaldt 'Københaver-erklæring'. Det er en aftale, der skal støtte udviklingen af infrastrukturen mellem København og Hamborg i forbindelse med byggeriet af Femern-forbindelsen.

Helt konkret arbejder politikerne på, at transporttiden mellem København og Hamborg ikke må overskride to en halv time. Men der er lange udsigter, når det gælder hurtige tog.

For selvom Femern Bælt-tunnelen kan sende tog igennem allerede om syv år, så er det ensporede bumletogs-skinner, der venter på tysk side.

Tyskerne skal ifølge aftalen først levere en dobbeltsporet elektrisk jernbane helt til Hamborg syv år efter færdiggørelsen af Femern Bælt.

Dermed kan der gå 14 år, inden der kører hurtigtog mellem de to byer.

Men det er ikke sikkert, at vi kommer til at vente så længe, mener nyvalgt formand for STRING, der repræsenterer Femern Bælt regionerne, Henrik Appel:

- Jeg er sikker på, at tyskerne ikke venter med at bygge resten. Jeg er sikker på, at vi i løbet af 2015, når til det resultat, at tyskerne forpligter sig til at bygge det vejnet og tognet, der skal til, siger han til DR Sjælland og fortsætter:

- Det, at man kan køre fra København til Hamborg på to en halv time, er jo helt fantastisk. Det betyder rigtig meget for Region Sjælland, det betyder rigtig meget for Slesvig-Holstein og også for Skåne, siger Henrik Appel.

Hos Femern Bælt A/S står man og tripper, da man reelt lige nu ikke må fjerne så meget som en mælkebøtte på tysk side. Det kræver nemlig en endelig tysk anlægslov, som i bedste fald bliver vedtaget næste år.

- Vi er alle sammen interesserede i at komme i gang. Vi har et fælles mål, for vi regner alle sammen med, at vi kan tage forbindelsen i brug i 2020-'21, siger teknisk direktør i Femern Bælt A/S, Steen Lykke, til DR Sjælland.

Han får opbakning fra transportminister Magnus Heunicke (S):

- Alt, hvad der kan speedes op, synes jeg bare er fint. Det er et tysk anliggende. Jeg vil ikke blande mig i det, men det er klart, at jeg synes, det er interessant, hvis de vil speede op, for jo hurtigere vi kan komme ned igennem Europa, jo mere attraktiv bliver præcis vores landsdel, siger transportministeren, der, selvom han ikke vil blande sig, alligevel skubber på:

- Jeg mødes med min tyske transportministerkollega, og emnet er selvfølgelig allerhøjest på vores dagsorden, siger Magnus Heunicke til DR Sjælland.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik