Hoteller kritiserer populære booking-portaler

Danske hoteller er utilfredse med bookingportalers prisklausuler og høje kommissioner.

Det er blevet populært at reservere hotelværelser på internettet, men bookingportalerne snupper op til 25 procent af værelsesprisen, og den høje kommission er et problem for de danske hoteller, skriver Børsen. - Danmark, specielt København, er kommet godt igen, og det er godt at se, at prisen også er på vej op. Men min bekymring er, at man i den blødende situation har fyldt værelserne op med bookinger fra bookingportalerne, der tager nogle meget høje kommissioner.

- Så selv om vi måske har fyldt værelserne, gavner fremgangen ikke hotellerne i tilstrækkelig grad, siger Carl Oldsberg, vicedirektør i Nordic Choice Hotels, til avisen.

Et endnu større problem, mener hotelbranchen, er, at portaler som Expedia, Hotels.com og Booking.com anvender en prisklausul, som forbyder hoteller at udbyde værelser billigere på deres egne hjemmesider, end de kan reserveres til gennem portalerne.

- Vi skal have taget et opgør med portalernes brug af prisklausuler, der hæmmer konkurrencen, så vi selv kan sætte vores priser, og så skal vi have kommissionerne ned, siger Karim Nielsen, administrerende direktør for Brøchner Hotels.

Den omstridte prisklausul bliver undersøgt af konkurrencemyndigheder i flere lande. Herhjemme forsøger hotelbranchen sammen med organisationen Dansk Erhverv at få Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen til at granske klausulerne.

Bookingfirmaerne forsvarer sig med, at hotellerne ikke ville kunne tiltrække det samme antal kunder gennem portalerne, hvis prisklausulerne blev fjernet.

Ifølge Karim Nielsen fra Brøchner Hotels har 75 procent af hotellerne i Danmark så dårlig en økonomi, at de er i fare for at måtte lukke. Og ud af den fjerdedel af hotellerne, som har et overskud, har 90 procent en indtjeningsgrad på under tre procent ifølge Børsen.

/ritzau/


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik