Vi bruger cookies!

tv2lorry.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.tv2lorry.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere>>

Kineserne ripper Københavns juvelforretninger
Foto: Lorry
Arkivfoto
Mere information

Kineserne ripper Københavns juvelforretninger

25-10-12 20.04 af P4 København

ERHVERV |
Flere af de dyreste ure og smykker i Københavns eksklusive forretninger er udsolgt.

For kinesiske turister har rippet de dyreste mærkevarer af hylderne hos de fineste ur- og smykkeforretninger på Østergade i København - der hvor byens dyreste butikker ligger.

- Vi har ikke nok varer til dem. Og der er ikke så meget at gøre, for der er nogle af mærkevarerne vi ikke længere kan få, siger butiksejer Poul Hvelplund til dr.dk.

Han ejer ur- og smykkeforretningen Hvelplund på Strøget. Og han sætter sammen med sine kolleger på Østergade stor pris på de kinesiske besøg i butikken. For de lægger ofte flere hundrede tusind kroner.

- De køber alt, der hedder mærkevarer. Det skal være dyrt. De køber især dyre ure, fortæller han og tilføjer, at en rigtig stor del af butikkens omsætning er baseret på de kinesiske turister.

I løbet af de seneste år har kineserne udgjort en stor del af butikkens kundegruppe, men især her i 2012 har kineserne handlet for store beløb.
- Der er kommet endnu flere kinesere til, og mange af de andre steder har også udsolgt, så det resulterer vel også i, at de køber varerne der, hvor de kan få dem, siger Poul Hvelplund.

Og han er ikke den eneste, der smiler over kinesernes købelyst i Danmark. På den anden side af gaden oplever forretningen Klarlund det samme.

- Det er overordentlig attraktivt for kinesiske turister i øjeblikket. Her i 2012 kan vi for alvor se, at de kinesiske turister, der kommer til Danmark, siger han til dr.dk.

2012 er ifølge ham en foreløbig kulmination, der er resultatet af mange kinesiske turister i et par år. Og de kan købe for svimlende beløb.

- Det kan godt være en million kroner. Kineserne køber ind på et niveau, vi ikke tidligere har oplevet. Det er ganske særligt, siger han.

Også hos Klarlund bugner varerne heller ikke længere på lageret.

- Vi kan faktisk ikke følge med, hvis jeg skal være helt ærlig. Der er større efterspørgsel end udbud, siger Stig Andersen.

Ofte må han og medarbejderne sige nej til de kinesiske kunder, fordi de ikke har varen hjemme. Og når han får en vare hjem, er det ikke svært at sælge:

- Vi behøver ikke at gøre andet end at sætte en vare i vinduet - og så er den væk, siger han.




Lounge - seneste