Ingen penge til ny motorvejsbro

Der er massiv frygt for trafikkaos omkring afkørsel 32 Køge, når først byggeriet af en ny jernbane mellem København og Ringsted går i gang, skriver DAGBLADET Køge.

Jernbanen skal anlægges langs motorvejen på vestsiden, og jernbanen skal skære direkte igennem den stærkt belastede rundkørsel ved Lyngvej og Skandinavisk Transportcenter.

Derfor skal der inden år 2016 anlægges helt nye motorvejsramper ved afkørsel 32 og bygges ny rundkørsel, og samtidig skal Lyngvejsbroen over motorvejen både udskiftes og flyttes.

Men det anlægsprojekt er der endnu ikke bevilget en krone til i Folketinget. Den manglende bevilling skyldes, at den nye afkørsel 32 indgår i Vejdirektoratets projekt for motorvejsudvidelse fra sammenfletningen i Køge til Solrød Syd, og den motorvejsudvidelse er indtil videre udskudt.

- Det er kritisk det her, og vi frygter jo, at der kommer en lang fase med midlertidige løsninger og omkørsler, som vil være en kæmpe belastning for både handelsskolen og for transportcenteret, siger Venstres gruppeformand i byrådet, Palle Svendsen.

Pres på politikerne på Christiansborg

Han lægger sammen med de øvrige gruppeformænd i byrådet lige nu maksimalt pres på politikerne på Christiansborg for at få afsat de nødvendige millioner til projektet omkring afkørsel 32, så ramper og ny bro kan laves i sammenhæng med jernbanen.

- Det her er noget, vi skal have løst, og det er på ingen måde en opgave, Køge Kommune har mulighed for at løfte økonomisk. Derfor går vi direkte til vores trafikpolitiske ordførere, siger SF's talsmand i byrådet Torben Haack.

Også Byg og Plan i Køge Kommune er med til at presse på, og forvaltningen har netop udarbejdet et notat om de forestående problemer. Her fremgår det, at en reduceret anvendelse af afkørsel 32 vil vanskeliggøre byggeriet af et nyt universitetssygehus i Køge og have uoverskuelige konsekvenser for transportcenteret.

I Vejdirektoratet bekræfter souschef i planlægningsafdelingen, Ulrik Larsen, at pengene til afkørsel 32 endnu ikke er afsat.

- Der sker naturligvis en tæt koordinering med Banedanmark om det her projekt, og vi sørger sammen for, at det hele hænger sammen. Men vi kan først bygge ved afkørsel 32, når bevillingen er der fra politisk side, siger Ulrik Larsen.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik