Vi bruger cookies!

tv2lorry.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.tv2lorry.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere>>

Turister skal skabe jobfest i Helsingør
Foto: TV2/Lorry
 
Mere information

Turister skal skabe jobfest i Helsingør

27-07-12 08.13 af Frederiksborg Amts Avis

REGIONEN |
57 procent flere museumsbesøg og 30 procent flere overnatninger inden 2020 skal skabe 350 nye arbejdspladser i Helsingør-området. Sådan lyder målsætningen i Helsingør Kommunes nye turiststrategi, som skal vedtages efter ferien. Det skriver Frederiksborg Amts Avis.

Åbningen af det nye maritime museum i Helsingør Værfts gamle dok i 2013 og store investeringer i tilbuddene for de besøgende på Kronborg gør det muligt såvel som realistisk at regne med en halv million museumsbesøg i 2020, hvilket er 57 procent flere end i dag.

Derudover er det muligt at øge antallet af overnatninger i havnebyen med 30 procent til 60.000 i samme periode. Sådan lyder vurderingen i en rapport fra konsulentfirmaet Eskild Hansen Strategibureau, som danner grundlag for Helsingør Kommunes nye turismestrategi, som ventes at blive vedtaget umiddelbart efter sommerferien.

De afledte effekter at dette turistboom forventes at blive mere end 350 nye arbejdspladser, hvor af en stor del forventes at kunne give beskæftigelse til ufaglærte.

- Det er en ambitiøs strategi. Men det er også en realistisk strategi. For der ingen tvivl om at åbningen af søfartsmuseet sammen med den færdige kulturhavn sammen med Kulturværftet vil betyde et tigerspring i forholde til besøgstallet. Det skal også ses i forhold til, at der er investeret 1,2 milliarder kroner i området omkring Kulturhavn Kronborg, lyder kommentaren fra direktør i Visit Nordsjælland Dorte Kiilerich overfor Frederiksborg Amts Avis.

Imidlertid kommer fremgangen i beskæftigelsen og besøgstallene ikke alene af de store investeringer på Kulturområdet, som allerede er foretaget. I det foreløbige udkast til turismestrategien bliver der blandt andet peget på behovet for markant styrket koordinering mellem Kommunen, Visit Nordsjælland, erhvervsorganisationen Vækst & Viden samt de enkelte kulturinstitutioner.

Det stærkere samarbejdere skal først og fremmest handle om fælles markedsføring og fordeling af kulturarrangementer over året.




Lounge - seneste