Blæser på sikkerheden: Busser drøner over for rødt

Buschaufførerne er så presset af stramme tidsplaner, vejarbejde og aggressive modtrafikanter, at de i stigende grad blæser på sikkerheden og kører over for rødt. Det skriver Avisen.dk.

Politiet har ikke overblik over, hvor stort problemet er, fordi politiets egen statistik ikke skelner mellem for eksempel busser, lastbiler og personbiler. Men Avisen.dk har talt med motorsagkyndige, kørelærere og chaufførernes egne tillidsmænd i København og Aalborg. Alle bekræfter, at de såkaldte rødkørsler er et stigende problem.

- Det sker hver dag. Jeg ser det både, når jeg cykler, og når jeg sidder ved siden af en elev, der er til køreprøve. Det er ikke i orden, siger en motorsagkyndig fra Aalborg Politi, der af hensyn til sit job ikke vil have sit navn frem. Men Avisen.dk kender den motorsagkyndiges identitet.

Den motorsagkyndige er så bekymret for trafiksikkerheden, at vedkommende har skrevet et brev til formanden for Nordjyllands Trafikselskab - et brev, som Avisen.dk er i besiddelse af.

Læs uddrag fra brevet her:
http://avisen.dk/saa-hensynsloest-koerer-bybusserne-i-aalborg_169456.aspx
(INFO: artikel online fra 06.00)
- For det første er det farligt, og for det andet er chaufførerne et dårligt eksempel for de børn, der senere skal ud i trafikken. Det er på tide, at både chaufførerne og de ansvarlige spørger sig selv, hvorfor vi har et rødt lys i vores kryds, mener den motorsagkyndige.
Buschaufførerne selv erkender, at de er på afveje.
- Det er rigtigt, at flere buschauffører end før kører over for gult eller rødt. Men det er ikke alle, der bryder loven, og dem, der gør, er selvfølgelig ikke glade for det, siger Hans Erik Rasmussen, der er tillidsmand for de chauffører, der kører ud fra Arrivas garage ved Ryvangen i København.
Han mener, at årsagen til rødkørslerne er, at asfalten mange steder er flået af de københavnske veje.
- Vi kører med mange forsinkelser i øjeblikket, fordi der er så mange vejarbejder i byen. Nogle accepterer det, mens andre accelererer. De forsøger simpelthen at indhente noget af den tabte tid, så de kan få en pause i den anden ende, siger Hans Erik Rasmussen.
Tillidsmanden understreger, at han tager afstand fra de chauffører, der bryder loven, mens de sidder bag rattet.
- Der er ingenting, der kan undskylde, at en chauffør kører over for rødt. Det skaber farlige situationer især for den tværgående trafik, lyder det.
Ask Andersen, der er næstformand i Landsklubben for 3Fs Bybus- og Rutebilchauffører, fordømmer også rødkørslerne. Han giver den danske trafikkultur skylden for udviklingen.
- Det går den gale vej. Fodgængere går over for rødt. Cyklister cykler over for rødt. Bilister gør det samme. De kører sågar i vores busbaner. Alle er blevet mere aggressive i trafikken - også buschaufførerne - og det er selvfølgelig noget skidt, siger Ask Andersen, der mener, at flere færdselsbetjente er løsningen.
Thomas Kastrup-Larsen er rådmand i Aalborg Kommune og formand for Nordjyllands Trafikselskab. Han finder det "meget foruroligende", at bybussernes chauffører blæser på sikkerheden.
- Det er jo helt elementært, at det er forbudt at køre over for rødt, men det er åbenbart ikke alle, der har hørt efter i timen. Derfor har vi indskærpet over for alle vores interessenter, at chaufførerne skal overholde færdselsloven, siger han.
Det koster en bøde på 2.000 kroner og et klip i kørekortet, hvis en buschauffør kører over for rødt.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik